Van maandag 16 tot en met vrijdag 20 augustus 2021
In deze mooie afwisselende week met stoere activiteiten gaan we vorm geven aan klei en aan steen, en raku-stoken. We beginnen de eerste dag met de werkstukken van klei, zodat ze snel kunnen drogen. In de loop van het week wordt dit werk in de elektrische oven een keer gestookt tot “biscuit”. Op dag twee en drie wijden we ons geheel aan iets weerbarstiger materiaal: speksteen. Je kiest zelf een mooie steen uit. De stenen zijn geschikt om te raspen en vijlen, maar er kan ook in gehouwen worden. Dan nemen we een dagje welverdiende rust. De laatste dag staat geheel in het teken van het raku-vuur. Op deze dag gaan we het keramische werk eerst glazuren en dan raku-stoken.
Annet Leichel heeft haar eigen keramiek studio : https://www.annetleichel.nl/workshop/https://www.annetleichel.nl/workshop/
Programma:
Het programma bestaat uit 4 intensieve dagen op 16, 17, 18 en 20 augustus 2021, iedere dag van 10.00 tot 16.00 uur. Tussendoor nemen we pauze voor de (ivm Corona: zelf meegebrachte-) lunch. We kunnen zowel binnen als buiten werken. Beeldhouwen in steen doen we wel buiten. De raku-dag zullen we ook overwegend buiten doorbrengen.
- Maandag: werkstukken maken van klei, bestemd voor de raku-stook. Iedereen kan twee werkstukken maken: 1 klein en 1 groot (max 15 x 30 cm)
- Dinsdag: werken met steen; houwen en raspen/vijlen. ( we doen dit buiten houdt rekening met het weer qua kleding)
- Woensdag: werken met steen; raspen/vijlen, afwerken, polijsten.
- Donderdag : vrij
- Vrijdag: biscuit-gestookt kleiwerk glazuren en raku-stoken. We praten na en sluiten af met een lekker glaasje wijn of iets anders (deze dag kan dus wel een beetje uitlopen).
Prijs:
€ 275,- per persoon inclusief btw, koffie/thee/fris, gebruik van alle gereedschappen, alle materialen en het raku-stoken, exclusief de steen (prijs afhankelijk van grootte, € 4,- per kilo)
Maximum aantal deelnemers: 8
* Raku
Werk voor de raku-stook wordt gemaakt van een extra sterke klei die bestand is tegen grote temperatuurwisseling. Het wordt vooraf biscuit-gebakken en geglazuurd met speciaal raku-glazuur. Daarna wordt de scherf verhit in een raku-oven die we stoken op gas. Op toptemperatuur (tussen 900 en 1000 graden Celsius) wordt de scherf (het gebakken kleiwerk) met een tang uit de raku-oven gehaald. Door de temperatuurschok craqueleert het glazuur. Het werk wordt snel in een afsluitbare bak met brandbaar materiaal geplaatst (zaagsel en papiersnippers). Door de warmte van de scherf ontbrandt het zaagsel. De deksel gaat op de zaagselbak. In de afgesloten bak vindt een gereduceerd verbrandingsproces plaats, dat wil zeggen dat er tijdens de verbranding onvoldoende zuurstoftoevoer is, waardoor het vuur zuurstof gaat onttrekken aan de scherf en het glazuur. Deze reductie geeft kleurveranderingen in glazuren die koper bevatten (o.a. metallic). Overal waar geen glazuur zit (inclusief de cracks in de glazuurlaag), wordt de scherf zwart (roet).
Door toepassing van uitsparingstechnieken kan je bij raku zwarte decoraties maken in je glazuur. Met vloeibare was of latex schilder je de decoratie op de biscuit-gebakken scherf. Daarna breng je het glazuur op. Waar de was of latex zit, komt geen glazuur. In de raku-stook wordt dat zwart. Latex moet je na het glazuren/voor het stoken wel even weghalen (met een naaldje aanprikken en lostrekken, het is elastisch en laat makkelijk los). De was kan gewoon blijven zitten, die verbrand in de stook.
* Naked raku
Dit is een variant op raku zoals hierboven beschreven. Maar op het biscuitgebakken werkstuk wordt eerst een sliblaag aangebracht en daarover komt pas het glazuur. De sliblaag dient als barrière: het glazuur hecht aan de sliblaag en niet aan de scherf. Ook hier wordt het werk op toptemperatuur met een tang uit de oven genomen en vindt reductie plaats in een zaagselbak. Na 5 a 10 minuten wordt het werk uit de bak genomen en wordt er koud water overheen gegoten. Stoom doet de glazuurlaag afspringen en wat blijft is de afdruk van de beroete cracks, als een “herinnering” aan het gecraqueleerde glazuur. De mooiste resultaten krijg wanneer je het werkstuk mooi glad polijst wanneer de klei leerhard (stevig maar nog niet droog) is. Op die gladde huid komen de afdrukken van de cracks het best tot hun recht. Dit polijsten kan je bijvoorbeeld doen met een gladde half-edelsteen of met de achterkant van een lepel.